Skidåkning – en perfekt allroundträningsform

Längdskidåkning är antagligen den träningsform som ger den bästa träningen för hela kroppen. Vid vanlig skidåkning, alltså med dubbeltag och parallella skidor, tränas både ben och överkropp. Det är därför som skidåkning på längden ger ett så bra resultat på din kondition. Eftersom du använder hela kroppen ökar din syreupptagningsförmåga radikalt, och det är syreupptagningsförmågan som är måttet på kondition. Det skriver tidningen iForm.

SkidåkningDet är inte bara konditionen som förbättras utan även muskulaturen förstärks. Till skillnad mot löpning är skidåkning ”snäll” mot kroppens leder och ligament. Det blir inga kompressioner i knän och höfter då kroppen flyter fram i skidspåret. Träningen blir också varierad då man använder olika muskelgrupper i uppförsbacke jämfört med nedförsbacke. Ett par bra skidor håller i flera år och kan användas vinter efter vinter, vilket gör dem till en förhållandevis prisvärd fitnessinvestering. Köper du skidor på nätet hos Länna Sport kontrollerar de spannet på dina nya skidor så att de passar din vikt och märker sedan ut spannet så att du lätt ser var du ska applicera vallan. Det är viktigt då vallan avgör hur din åkupplevelse blir.

Är du nybörjare med dålig grundkondition så kan det räcka med två till tre turer i veckan på dina skidor för att du ska märka att din form förbättras. Redan efter en månad kommer du att märka att du inte längre blir lika andfådd i uppförsluten. Du kommer att känna dig nöjd och tillfredsställd då endorfinerna frigör sig.

Konditionsträning uppmärksammas mer och mer för dess långsiktiga effekter. Även genom lågintensiv träning får du ett starkare hjärta vilket medför att du minskar risken för att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Även din energibalans blir bättre så att du lättare håller vikten. Du kanske går upp något kilo av träningen men blir då sannolikt en aning slankare då en del kroppsfett omvandlas till muskler i ben och runt axlarna. Andra effekter av träningen på lång sikt är att fettförbränningen förbättras och minskar risken att drabbas av åldersdiabetes. Du kommer även att märka att med bättre kondition kommer ditt humör att bli bättre.