Kettelbellträning

10023577-woman-exercising-with-kettlebell-in-gym

 

Träning med kettlebells är ett mycket praktiskt då det fungerar både som konditions- och styrketräning, på så sätt sparar man tid man annars hade spenderat på både lyfta vikter och ett runda på löpbandet.

Den stora mängden av kettlebellövningar har sammansatta rörelser, det vill säga rörelser som omfattar mer än bara en muskel. Dessa rörelser är mycket effektiva då de inte bara är till för att utveckla styrka utan även förbättra sin muskulära koordinationsförmåga och balansen.

Eftersom kettlebellträning är en helkroppsträning är det ett bra alternativ för de som känner att de vill ha en träningsregim som hjälper till att förbättra hälsan. Många träningsformer fokuserar på ett område vilket gör att man naturligtvis blir bättre på det sättet men det är alltid bättre att träna flera olika delar av kroppen.

Det viktigaste är att man hittar en bra serie övningar som involverar de viktigaste muskelgrupperna så att man tränar så mycket av kroppen som möjligt. Man kan hitta en hel del information om bra träningsregimer på Kettlebellguiden.se.

Innan man börjar ett pass är det viktigt att man värmer upp med en hel del stretching för att förbereda armar, axlar och rygg. Det är även viktigt att man tar sig tiden att välja ett par tyngder som är passande för sin längd, vikt, kondition och styrka. Svingar man runt kettlebells som är för tunga riskerar man att skada sig, är de däremot för lätta får man inte en lika bra träning.