En digital PT runt handleden

Aktivitetsarmband bäst i test – den rubriken har dykt upp överallt under de senaste åren. Denna pryl har blivit ett älskat träningsredskap som hjälpt många att få större insikt i sitt tränande. Med ett aktivitetsarmband kan du lära dig mer om hur din kropp fungerar och se vad som är mest effektivt för dig.

Nytt sätt att träna

Förr fick du läsa böcker, artiklar och forskning för att förstå kroppens sammansättning. Men allas kroppar fungerar olika, vilket ledde till att du behövde även testa dig fram och se vad som fungerar bäst för dig. Idag kan du istället använda dig av ett aktivitetsarmband eller fitbit. Med ett aktivitetsarmband kan du få mängder av fysiologisk data. Urvalet är stort: det är lätt att hitta din version av det bästa aktivitetsarmbandet.

En stor vinnare i flera aktivitetsarmbandstest är Polar aktivitetsarmband A360. Med den kan du exempelvis få koll på hur mycket du rör dig, din puls under dagen och den kommer med en pekskärm i fullfärg.

Eller så kan du köpa Garmin Vivofit aktivitetsarmband som även håller koll på distanser, kalorier och mäter till och med din sömn. Den synkar även med din telefon.

Analysera dina resultat

All data som du har samlat kan du lägga in i datorn och analysera. Det alltid viktigt att hålla koll på sin egen sömnrytm: hur många timmar sömn får du per natt och hur djupt sover du? Hur många kalorier förbrukar din kropp? Något så enkelt som kalorikoll kan göra dag och natt för din träning. Vi förbrukar kalorier olika: din kompis förbrukar kanske 300 kalorier under morgonpromenaden medan du förbrukar bara 250.

Sätt egna mål

Bästa är att majoriteten av aktivitetsarmbanden kommer med målsättningsfunktioner. Att arbeta mot ett mål gör träningen lättare, roligare och du får ut mer av all data som armbandet sparar. Ge dig själv belöningar också när du når din målsättning. Som FitnessFia säger:

Ett roligt tips är att för varje mål du uppnår eller utmaning du klarar av lägga 10 kronor i en burk. Vid slutet av månaden kan du öppna burken och belöna dig själv med t.ex. en massagebehandling.”